Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu (Gimnazjum do 2017r.)

• Zajęcia integracyjne
  • Happy Teddy Bear Day
  • slider
  • Konkurs My Christmas Card
Zajęcia integracyjne 1 Klasa pierwsza w Bibliotece Miejskiej2 Klasa pierwsza tworzy koktaile3 Występ z okazji Dnia Nauczyciela4 Ślubowanie klas pierwszych5 Wycieczka na Górę Miejską6 Rycerze w naszej szkole7 Nasi uczniowie przy pomniku Golgota Wschodu8 Wygrywamy w Zawodach Siłowych9 Casting na św. Mikołaja10 Happy Teddy Bear Day11 Jasełka 201712 Konkurs My Christmas Card13
jquery slider by WOWSlider.com v8.7

Dzień Krajobrazu, czyli sobotni szkolny spacer krajobrazowy

Pasmem Jaworzyny.

Nasi dzielni i wytrwali uczniowie powracają na górski szlak w Beskidzie Sądeckim, by zdobywać wiedzę o otaczającym ich krajobrazie.

W 2016 roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska ogłosiła 20 października Dniem Krajobrazu. W tym roku Dzień Krajobrazu ochodzony jest w Polsce po raz trzeci. Szkolne Koło Turystyczne aktywnie włączyło się więc   w obchody Dnia Krajobrazu- ‘Mój krajobraz. Współtworzę i chronię.’ Kilka tygodni temu uczniowie biorący udział w wycieczce Szkolnego Koła Turystycznego poznawali szlaki w Paśmie Radziejowej, a teraz nadeszła pora na kolejne górskie wyzwanie, tym razem na szlaku z Rytra przez Cyrlę i Makowicę do Życzanowa, które zbiegło się z obchodami Dnia Krajobrazu.

Jest sobotni poranek. Godzina 8:30. Dziesięciosobowa grupa uczniów z klas piątych i czwartych ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu wyrusza ze Starego Sącza autobusem do Rytra, by wędrować beskidzkimi szlakami w Paśmie Jaworzyny. Jest to okazja do tego, by uczniowie w praktyce mogli nauczyć się doceniać i dostrzegać piękno najbliższego krajobrazu, jak i jego rolę w życiu człowieka. Podziwiając podczas wędrówki często niedostrzegane uroki krajobrazu, nasi uczniowie mogli zrozumieć to, jak ważna jest również jego ochrona.

W świetnych humorach, początkowo podążamy za znakami czerwonymi Głównego Szlaku Beskidzkiego. Już na samym początku na drzewie widnieje znak, iż przez chwilę ponownie wędrujemy szlakiem kuriersko-przerzutowym  w Beskidzie Sądeckim. Szlak kuriersko-przerzutowy skręca stromą ścieżką w prawo, a my ruszamy dalej szeroką drogą w górę. Mijamy ruiny zamku w Rytrze, o którym najstarsza wzmianka pochodzi z roku 1244 roku od Jana Długosza. Pora na odpoczynek i krótką lekcję historii na temat funkcji obronnych jakie spełniał średniowieczny zamek rycerski. Potem szerokimi zakosami wędrujemy coraz wyżej i wyżej Baranim Szlakiem, a potem dalej za żółtymi znakami w kierunku Chaty Górskiej Cyrla, położonej na wysokości 844 m n.p.m. na południowym zboczu Makowicy. Choć jest pochmurno i mglisto, to pogoda sprzyja wytrwałym młodym turystom z naszej szkoły, którzy pod opieką pana Macieja Rejowskiego oraz pani Beaty Damasiewicz w dobrych humorach nieugięcie wędrują na Cyrlę. Przy szlaku lekcja przyrody o górskich płazach, bo spotykamy wiele salamander plamistych w ich naturalnym środowsku, które ukrywają się wśród bukowych liści. Gdy docieramy do Chaty Górskiej Cyrla, pora na ciepłą herbatę, wspólne rozmowy i odpoczynek w schronisku.

A potem podążamy dalej za niebieskimi znakami, by dotrzeć na zalesiony szczyt Makowicy (948 m n.p.m.), gdzie oprócz tabliczki informującej o zdobytej wysokości, znajdują się wychodnie skalne oraz kopce usypane z kamieni. Idziemy wąską leśną ścieżką, a potem przechodzimy przez widokową polanę, która tym razem skąpana jest we mgle. Schodzimy bukowym lasem coraz bardziej w dół, docierając do drewnianej wiaty z mostem nad Głębokim Jarem. Przechodzimy drewnianym mostem ponad wąwozem wyżłobionym przez potok. Idziemy dalej szeroką leśną drogą i docieramy do skrzyżowania, skąd niebieski szlak prowadzi w kierunku Woli Kroguleckiej i Barcic, a my podążamy za biało-zielonymi znakami ścieżki przyrodniczej w kierunku Życzanowa. Na koniec czeka nas jeszcze jedna atrakcja przyrodnicza, bo zauważamy wiewiórkę trzymającą orzecha laskowego i podziwiamy to, jak zwinnie skacze po drzewach. Docieramy do zabudowań Życzanowa koło godziny 15. Uczniowie spoglądają na położony w oddali na zalesionym wzgórzu zamek w Rytrze, gdzie zaczynała się nasza wędrówka i pomimo zmęczenia, odczuwają dumę z tego, jak długi szlak pokonali. Autobusem wracamy do Starego Sącza.

Galeria zdjęć

Autor: Beata Damasiewicz, Maciej Rejowski
Odwiedzin :
 K O N T A K T     Admin. - Agnieszka Obrzud gimn@o2.pl                     ARCHIWUM WIADOMOŚCI
Prawa autorskie do materiałów, zdjęć zamieszczonych na stronie zastrzeżone.